luni, 21 ianuarie 2008

Blogul , jurnalul nefericirii

Blogul, jurnalul nefericirii , Cotidianul
Gabriela Cociasi
Aparut in editia din 23 Februarie 2006
Sint tot mai multe, tot mai sofisticate si atrag din ce in ce mai multi internauti. Fenomenul a prins radacini si se dezvolta si in spatiul virtual romanesc. Prezenta jurnalelor electronice invadeaza Internetul si ii redefinesc felul de a fi.

Blogul este un produs multimedia unde pot fi postate comentarii, muzica, filme sau fotografii. Mai nou, el este considerat si o forma de jurnalism deschis, in sensul ca „publicatia“ accepta, editeaza si publica articole de la cititori, articole care ajung chiar sa influenteze opinia publica.

Nevoia de relationare

„Pasiunea vine din placerea de a scrie si din nevoia de a comunica, intr-un mod rapid si facil. Pe linga partea personala ce vine din natura jurnalului, un blog poate fi un instrument de promovare personala, a unei companii sau a unui produs“, spune Dragos Novac, webdesigner si antreprenor la compania de software „Knopos“. El adauga ca „e o prejudecata opinia ca oamenii isi fac blog pentru ca nu au o viata sociala intensa. Astfel, modul divers de intrebuintare a unui blog implica o viata sociala relativ activa a blogerilor. „Blogul nu echivaleaza neaparat cu un jurnal, el este o «adunatura» de insemnari ordonate cronologic. Si in Romania asistam la o extindere a fenomenului: au luat avint blogurile personale din industria IT–ului . Personalitati din toate domeniile au inceput sa-si faca bloguri si asta pentru ca nu poti sa expui in media tot ce se intimpla in jur“, spune Antonio Eram, webdesigner si creatorul paginii www.WeBlog.ro.

Politicieni si jurnalisti la un loc

Se poate spune ca blogul a aparut o data cu Internetul. „In strainatate cred ca a inceput sa se vorbeasca despre blogging in jurul anului 1998, cind era un fenomen de nisa. Printre primii care au inceput sa foloseasca un astfel de instrument sint cei care, la vremea respectiva, erau: ingineri, tocilari si mai apoi jurnalistii. Ulterior, cazuri de succes s-au inregistrat in domeniul afacerilor, al politicii sau sportului, dar era folosit si pentru socializare sau pentru crearea unor comunitati puternice“, spune Dragos Novac. Fenomenul a cunoscut o crestere semnificativa intre 2003 si 2005. „Technorati“, unul dintre cele mai importante motoare de indexare si cautare de bloguri, a monitorizat in jur de patru milioane de bloguri la sfirsitul lui 2003, opt milioane la sfirsitul lui 2004 si in jur de 27 de milioane in ianuarie anul acesta. Una dintre cele mai mari comunitati de bloguri din lume este Blogger.com, unde inveti sa-ti creezi propriul blog si poti posta jurnale, opinii, comentarii, fotografii si muzica, respectind totusi legea copywrite-ului. Blogspot.com sau Typepad.com sint, de asemenea, nume sonore in industria de profil.

Jurnalul de presa

Exemplul elocvent de aparitie a blogului in presa este revista „Forbes“. Pe pagina web a revistei sint postate cele mai bune bloguri inspirate din politica, tehnica, economie, medicina, media, razboi, filme, celebritati. In general, jurnalistii profesionisti sau amatori folosesc blogul pentru a publica stiri de ultima ora care nu sint intotdeauna verificate. In acest caz, informatia trebuie supusa discernamintului cititorului.

Revista „Times“ descrie citiva bloggeri care au devenit intre timp personalitati media: Mathew Gross, din Utah, de 32 de ani, care lanseaza scriitori, Rob Malda, de 28 de ani, absolventa a unui colegiu in Michigan, si Denis Dutton, de 60 de ani, fost profesor de filosofie din Noua Zeelanda. Cei trei editori de bloguri au devenit apoi personalitati influente in media mondiala.

100.000 de bloggeri

Cei mai populari sint bloggerii „A-list“, care are in jur de 400-500 de oameni, personalitati din domeniile lor de interes. Printre cele mai populare bloguri sint Boing Boing (boingboing.net), Gizmodo (gizmodo.com) sau Engadget (engadget.com) . Antoine Eram spune ca „motoarele de cautare indexeaza blogurile mai repede decit o face o publicatie online. De asemenea, se poate imprastia informatia pe mai multe site-uri. Exista si o usurinta pentru crearea unui blog, nu trebuie decit sa stii sa scrii. Blogul reprezinta pina la urma un fel de brand personal transpus pe un web global. Conceptul de blogging a pornit de la link-uri, pentru ca in acest caz „se merge in retea“. Cel mai functional mod de promovare ramine totusi autopromovarea. Cu efort minim poti ajunge o vedeta. La ora actuala, in Romania exista intre 60 si 100 de mii de bloguri“, incheie Antonio Eram.

Socul virtual

Dragos Novac crede ca „e o chestie de gust, fiecare urmareste blogurile care ii satisfac cel mai bine nevoia de informatie. In general, blogurile care acopera anumite arii de interes tind sa fie destul de urmarite datorita intelegerii informatiei specializate. Interactiunea directa cu cititorii permite verificarea rapida a informatiilor din mai multe surse si implicit crearea de filtre de incredere, care sint foarte importante in credibilitatea unui blog. De asemenea, blogurile tinute de catre formatorii de opinie din viata comunitatii, cum ar fi directori de companii, politicieni, actori sau jurnalisti, sint destul de populare.

Blogurile pot deveni foarte acide in momentul in care dezvolta un subiect social foarte controversat. Un exemplu in acest sens este cazul lui Russ Kick si al blogului sau „The Memory Hole“, care s-a facut remarcat pe 21 aprilie 2004, cind a publicat poze ale sicrielor soldatilor americani ucisi in Irak si Afganistan. In doua zile, blogul lui Kick a avut peste patru milioane de afisari. •

Niciun comentariu: